بستن

کار در ارتفاع -شرکت خدمات کار در ارتفاع -خطرات کار در ارتفاع -ایمنی کار در ارتفاع

همه چیز در مورد کار در ارتفاع در تهران و کرج

انجام خدمات کار در ارتفاع در تهران و کرج و سایر شهرستان ها با روش بدون داربست که با بهترین مصالح و ابزارها انجام میشود.

خدمات کار در ارتفاع با استفاده از طناب تبدیل به یکی از کارهای کم خطر و ایمن می شود. بسیاری از افراد به دلایل مختلفی نمی توانند در زمینه کار در ارتفاع بدون داربست فعالیت کنند، اما کار در ارتفاع با طناب نسب به سایر روش های این حرفه ساده تر است و وقت و هزینه کمتری را در بر می گیرد.

در شغل کار در ارتفاع با طناب، فرد طناب کار باید کاملا مسلط به سطح خارجی ساختمان باشد، همچنین شغل های کار در ارتفاع و انواع آن باید بیمه داشته باشند، چرا که درصورت عدم رعایت ایمنی خطرات زیادی سلامتی فرد را تهدید می کند.

کار در ارتفاع بدون استفاده از داربست بسیار ایمن تر از کار در ارتفاع با داربست است. در ادامه مطالب زیر در مورد مسئولیت ایمنی و حوادث این شغل توضیحات بیشتری ارائه شده است.

کار در ارتفاع با طناب
کار در ارتفاع با راپل در تهران و کرج

انجام خدمات کار در ارتفاع با ورود به لینک های قرمز زیر و استعلام قیمت برای هرکدام

 

عایق کاری نمای ساختمان

راپل کار

پیچ و رولپلاک سنگ نما

نماشویی

اب بندی سنگ و سیمان

تعویض چراغ نما

تعمیرات کلی نمای ساختمان

چه کسانی در مقابل حوادث جانبی کار در ارتفاع مسئول هستند؟

کار در ارتفاع مانند بسیاری از کارهای دیگر دارای خطرات و حوادث احتمالی نیز است. در خصوص جلوگیری از بروز خطرات کار در ارتفاع و آسیب های احتمالی فرد در این شغل، مسئولین جهانی تعدادی قانون جهت جلوگیری و پیشگیری از این قبیل خطرات در زمینه کار در ارتفاع وضع کرده اند.

در این زمینه در صورتی که فردی دچار آسیب جسمانی شود همه دست اندر کاران مرتبط با شغل کار در ارتفاع نظیر کارفرما، مدیر تاسیسات و هر ارگان و فردی که به نوعی با این زمینه ارتباط دارد، مسئول و پاسخ گو خواهند بود.

بلا فاصله بعد از رخ دادن حادثه تمامی تجهیزات و ابزار آلات از نظر ایمنی، سالم بودن و یا داشتن ایراد مورد بررسی قرار می گیرد و شخص خاطی باید پاسخ گو باشد.

در کار در ارتفاع بدون داربست چه کسانی مسئول هستند؟

کسی که قصد فعالیت در زمینه مشاغل کار در ارتفاع دارد، باید آموزش های لازم جهت انجام کار و نحوه استفاده از تجهیزات، وسایل ایمنی، رعایت قوانین و اصول را بیاموزد.

کارفرما و شرکتی که مسئولیت این کار را به عهده گرفته است باید تمامی تجهیزات ایمنی لازم برای کارکنان را فراهم کند. همچنین این مسئولین باید در روند کار هم همواره درحال کنترل و مدیریت تجهیزات باشند تا در صورت به وجود آمدن مشکلی بلافاصله آن را برطرف کنند.

 

تجهیزات و ایمنی محل کار برای کار در ارتفاع

در شغل کار در ارتفاع کارفرما موظف است که به صورت مکرر و دائم تجهیزات ایمنی را بررسی کند، زیرا طبق آیین نامه 12 که مخصوص قوانین و مقررات مربوط به تجهیزات ایمنی در برابر سقوط است، کارفرما و یا فردی که مسئولیت مدیریت کار را بر عهده گرفته موظف به رعایت این قوانین و مقررات است.

محل کار: در بررسی محیط کاری از نظر کیفیت و سطح ایمنی باید تمامی تجهیزات، سطوح، پارکت ها و تمامی مواردی که به محل کار مربوط است مورد بررسی قرار گیرد.

نکته مهم در این زمینه این است که اگر سطوح شکننده و ضعیفی در محل کار وجود داشته باشد، باید تمهیدات لازم مانند قرار دادن سکو و تجهیزات ایمنی توسط پیمانکار و کارفرما انجام شود.

تجهیزات کار در ارتفاع

همچنین فاصله این سطوح از زمین باید تا حد لازم کم شود تا خطر سقوط برای کارکنان کاهش یابد. برای رعایت فاصله کارکنان با این سطوح شکننده بهتر است یک تابلوی هشدار در نزدیکی این سطوح قرار داده شود تا خطرات حاصل از این قبیل موراد تا حد امکان کاهش یابد.

 

اسکوپ کردن سنگ نمای ساختمان ها در تهران و البرز

برای محکم کردن نمای سنگی ساختمان ها عملیات ویژه ای وجود دارد. به عنوان مثال اسکوپ کردن سنگ نما یک از این روش ها به شمار می رود.

در این روش ابتدا شیاری در ناحیه پشت سنگ ایجاد شده و سپس سیم مفتول در داخل بتن آن قرار داده می شود. این سیم در داخل بتن قرار می گیرد و مانع از افتادن سنگ نما می شود.

جهت ایمنی بخشیدن به نمای سنگی برخی ساختمان ها از روش پیچ رولپلاک نیز استفاده می شود. برای این کار ارتفاع کاران از طناب استفاده می کنند.

در پیچ رولپلاک کردن نمای سنگی ساختمان ها، استفاده از طناب برای کار در ارتفاع بسیار مناسب تر از داربست های فلزی است که با صرفه ترین و سریع ترین راه حل به شمار می رود. در ادامه توضیحاتی به توضیح در مورد خدمات کار در ارتفاع می پردازیم.

انواع خدمات کار در ارتفاع

منظور از عبارت کار در ارتفاع، کار روی سطوحی است که دسترسی به آن سطوح از نظر ارتفاع بسیار دشوار است. در مشاغل کار در ارتفاع خدمات گوناگونی ارائه می شود که در زیر به آن ها اشاره می کنیم.

نظافت و شست و شوی نمای ساختمان ها با استفاده از طناب در ارتفاع

استفاده از روش پیچ رولپلاک کردن نمای سنگی ساختمان جهت تثبیت و ایمن شدن نمای ساختمان

خدمات رنگ کاری و نقاشی نمای ساختمان که از خدمات پرکاربرد کار در ارتفاع با طناب محسوب می شود.

خدمات آب بندی و پوشش درز های موجود در نما و همچنین پوشش درز هایی که سبب ورود پرندگان به داخل ساختمان می شوند.

کار در ارتفاع در تهران و کرج به وسیله طناب

کار در ارتفاع در تهران و کرج با روش های مختلفی انجام می شود که هر کدام از این روش ها خطرات و سختی های مخصوص به خود را دارند.

یکی از این روش ها به کارگیری کلایمر به شمار می رود. لازم به ذکر است که کلایمر از وزن بالایی برخوردار بوده و بار سنگین این ابزار روی ساختمان بسیار خطرناک و حادثه ساز است. در اغلب موارد از داربست زدن برای کار درارتفاع دوری می شود، چرا که استفاده از داربست معایب و خطرات زیادی دارد.

از جمله این معایب می توان به استفاده سارقین از داربست برای بالا رفتن آسان از ساختمان جهت ورود به خانه اشاره کرد.

کار در ارتفاع به وسیله طناب بهترین و ایمن ترین روش برای انجام خدمات مربوط به نمای ساختمان محسوب می شود که در سراسر جهان از این روش به عنوان نماد و سنبل تعمیرات ساختمانی نام می برند.

در مطالب زیر اطلاعاتی در زمینه درآمد کار در ارتفاع جمع آوری شده است. استفاده از طناب برای انجام خدمات کار در ارتفاع در استان کرج بسیار رایج و کاربردی است، چرا که قیمت کمتری نسبت به سایر روش ها دارد.

به هرحال بعد از مدتی نمای ساختمان ها دچار خرابی و آسیب هایی می شود که تنها راه حل این مشکل کمک گرفتن از ارتفاع کار ها است.

موسسات معتبر کار در ارتفاع می توانند در کوتاه ترین زمان خدماتی با کیفیت عالی ارائه دهند. با توجه به ماهیت این مشاغل، افرادی که در این زمینه فعالیت می کنند، اغلب کارکنانی مجرب و حرفه ای بوده و می توانند کار خود را بدون هیچ عیب و ایرادی انجام دهند. دلیل موفقیت این موسسات رعایت تمامی نکات ایمنی است.

میزان درآمد و حقوق کار در ارتفاع

شغل کار در ارتفاع یکی از شغل هایی است که دائما در حال رشد و پیشرفت است. کار در ارتفاع با وجود سختی ها و دشواری های زیاد با هزینه های کمی همراه است.

این نوع کار جزء سخت ترین کارها در دنیا محسوب می شود که کمتر کسی توانایی انجام آن را دارد.

فردی که در این زمینه فعالیت دارد باید همواره از هنر و کار های خدماتی بالا در عین شجاع بودن برخوردار باشد.

کار در ارتفاع در صنایع دریایی و هوایی نیز کاربرد گسترده ای دارد. اما بحث مهم در این زمینه خطرات کار در ارتفاع و عواقب این کار است که لازم است توضیحاتی در مورد این قبیل خطرات داده شود.

خطرات و حوادث احتمالی در کار در ارتفاع

فردی که قصد فعالیت در این زمینه را دارد باید از آمادگی جسمانی بالایی برخوردار باشد. همچنین ورزشکار بودن نیز در این شغل بیشر به کار می آید.

برای انجام اصولی و ایمن کار در ارتفاع ابتدا باید طناب در یک جای محکم بسته شود تا درصورت تغییر مسیر مشکلی پیش نیاید.

یک فرد ارتفاع کار همواره باید خصوصیات زیر را داشته باشد:

فرد ارتفاع کار باید فردی سالم و به دور از داشتن اعتیاد به مواد مخدر باشد.
یک ارتفاع کار ماهر همواره باید ابزارآلات ایمن و به روز داشته باشد.
حتما تجربه لازم و کافی در انجام کار های فنی را داشته باشد.

 

قیمت ابزار و لوازم مورد نیاز برای کار در ارتفاع با طناب

به دلیل گران بودن ابزارآلات ساخت فرانسه، لوازم و ابزارآلات زیادی با مارک های مختلف وارد کشور شده است که قیمت مناسب تری نسبت به ابزارآلات فرانسوی دارند.

اما برای خرید ابزار باید دقت کافی داشت چرا که ابزارآلات ایرانی معمولا از کیفیت پایینی برخوردار هستند.

برای مثال ابزار هارنس البرز که اخیرا وارد بازار شده است، کیفیت چندان خوبی نداشته و اصول ایمنی و ساخت در آن رعایت نشده است، اما نسخه فرانسوی آن بسیار باکیفیت و ایمن تر است.

ابزارآلات فرانسوی برای سعود و فرود فرد در ارتفاع بسیار مناسب تر هستند.

خطر سقوط در کار در ارتفاع

عملی را که در آن فرد باید از زمین فاصله بگیرد تا کار مورد نظر انجام شود کار در ارتفاع گویند.

در برخی موارد برای تعمیر خرابی تجهیزات برق بر روی تیر چراغ برق لازم است که تکنسین مربوطه توسط یک وسیله ای بالابر به یک ارتفاع مناسب فرستاده شود تا بتواند مشکل را برطرف کند.

هرفردی توانایی بالارفتن به فاصله چندین متر از زمین را ندارد و قطعا باید دوره های آموزشی برای این کار گذارنده شود.

یک لحظه غفلت در این کار می تواند عواقب جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد و ممکن است به قیمت از دست دادن سلامتی اعضای بدن و حتی مرگ فرد تمام شود.

تنها چیزی که باعث می شود افرادی به دنبال این کار بروند علاقه است.

تجهیزات کاربردی برای کار در ارتفاع

مشاغل گوناگونی در زمینه ارتفاع وجود دارد که ابزارآلات و تجهیزات هریک می تواند متفاوت باشد. در کل استفاده از طناب برای کار در ارتفاع ایمن تر از داربست است.

همچنین بالابر کاربرد زیادی در زمینه تعمیر تجهیزات برقی و تیر چراغ برق دارد.

نردبان هم از جمله وسایل مورد استفاده در انجام کار در ارتفاع است که گاربرد گسترده ای دارد.

مهم ترین بخش کار در ارتفاع رعایت اصول ایمنی است که در ادامه توضیحاتی در این زمینه به اشتراک میگذاریم.

نکات و اصول ایمنی که باید در کار در ارتفاع رعایت شوند

ابتدا برای انجام کار در ارتفاع باید سکویی تعبیه شود، درصورت کوتاه بودن مدت زمان انجام کار بهتر است از طناب استفاده شود.

اگر موقعیت کاری و محیطی به گونه ای است که امکان استفاده از سکو و طناب وجود ندارد، بهتر است از پله یا نردبان استفاده کرد.

درصورتی که فاصله از زمین در مکان کاری بسیار زیاد باشد امکان نصب داربست وجود ندارد و رعایت مسائل ایمنی سخت است و همچنین امکان سقوط فرد بیشتر است.

نکته: در برخی از خدمات کار در ارتفاع ممکن است کار در زیر زمین انجام شود. در این صورت ارتفاع کار مجبور است در یک گودال با ژرفا و عمق زیاد کار کند.

در این مواقع برای بالا رفتن هرچه سریعتر و ایمن تر ارتفاع کار از ارتفاع بهتر است از طناب استفاده شود.

اگر اصول ایمنی رعایت نشود ممکن است فرد از طناب جدا شده و سقوط کند که این سقوط می تواند منجر به مرگ فرد شود.

مطلب پیشنهادی ما  پوشاندن سوراخ های روی کاشی و سرامیک - بستن سوراخ کاشی و سرامیک

سقوط در این حیطه کاری بسیار زیاد بوده و مرگ و میر زیادی را شامل می شود.

سقوط یکی از عوامل بزرگ مرگ و میر ارتفاع کاران

سالانه حدود یک سوم از ارتفاع کاران در اثر سقوط دچار آسیب های عضلانی جدی و حتی مرگ می شوند.

سقوط ارتفاع کاران بیشتر در ساخت و ساز های سنتی که اصول ایمنی را چندان رعایت نمی کنند رخ میدهد که متاسفانه در اکثر مواقع منجر به مرگ فرد می شود.

سقوط از ارتفاع ممکن است در اثر لغزش فرد روی سکوی کار اتفاق بیفتد، به همین دلیل تجزیه و تحلیل هایی جهت افزایش ایمنی مشاغل کار در ارتفاع صورت گرفته است.

بر اساس این تجزیه و تحلیل ها 3 توصیه مهم و اساسی جهت افزایش ایمنی کار در ارتفاع مطرح شده است که به شرح زیر هستند:

برای جلوگیری از مرگ و میر و آسیب جدی فردی که سقوط کرده، بهتر است از یک وسیله بزرگ و نسبتا ضخیم و نرم در پایین محل کار قرار داده شود تا فرد هنگام سقوط روی آن افتاده و دچار آسیب های جدی و جبران ناپذیر نشود.

درصورتی که فرد بازهم دچار آسیب جدی شد باید سریعا او را به نزدیک ترین مرکز درمان یا بیمارستان رساند.

برای کار در ارتفاع باید از افرادی استفاده شود که از لحاظ آمادگی جسمانی و از لحاظ سطح آموزشی در بهترین وضعیت قرار دارند.

همواره کار در ارتفاع خطرات زیادی را در بر دارد، اما گاهی شرایطی پیش می آید که احتمال وقوع این خطرات افزایش یافته و منجر به مرگ می شود.

 

عبارتند از:

الف) گاهی موقعیتی پیش می آید که فرد مجبور می شود روی سه پایه کار خود را انجام دهد.

درمواقعی در اثر ناهموار بودن سطحی که سه پایه روی آن قرار گرفته یا به دلیل شل و لق بودن پایه های این سه پایه و با توجه به این که فرد تکیه گاهی ندارد و در حالت آزاد روی این سه پایه قرار گرفته ممکن است سقوط کرده و آسیب جدی ببیند و حتی سبب مرگ وی شود.

ب) گاهی ممکن است محیط کاری پشب بام یک ساختمان باشد، به خصوص اگر این پشت بام از نوع شیب دار باشد باید از تجهیزات اصولی و بسیار ایمن استفاده شود.

در صورت استفاده از ابزارآلات غیر استاندارد احتمال لیز خوردن و سقوط کردن بسیار زیاد خواهد بود، به ویژه اگر کار در ارتفاع در فصل زمستان برای این نوع محیط نیاز باشد احتمال سقوط به دلیل یخ زدگی و لیز بودن سطح شیبدار پشت بام بسیار زیاد خواهد بود.

پ) نردبان یکی از ابزار آلات مهم و کاربردی برای کار در ارتفاع است. نردبان دارای تعدادی پله است که با کمی شیب در روی دیوار قرار داده می شود، بی دقتی در نحوه قرار دادن نردبان و یا لغزش پایه های آن سبب سقوط نردبان و آسیب دیدن فرد می شود.

ت) در مواقعی که روی یک سازه بلند خدمات انجام می شود بهتر است یا از طناب استفاده شود یا از داربست، همان طور که در مطالب قبلی گفته شد طناب بهترین و کم خطر ترین وسیله برای کار در ارتفاع است، اما در صورت استفاده از داربست هرلحظه امکان سقوط فرد وجود دارد که در بیشتر موارد سبب مرگ ارتفاع کار شده است.

ث) موقعیت هایی وجود دارد که ارتفاع کار مجبور می شود به نحوی در نزدیکی مواد و مصالح شکننده کار کند، هرلحظه ممکن است به این مصالح ضعیف ضربه ای وارد شود که هم سبب شکستگی این مصالح و هم منجر به سقوط فرد ارتفاع کار می شود.

ج) در مواقعی از داربست ها برای عایق کاری ساختمان های مرتفع استفاده می شود که به دلیل کملود تجهیزات و ابزارآلات امنیتی احتمال سقوط ارتفاع کار بسیار زیاد است.

چ) صخره ها و سطوح شیبدار یکی از مکان هایی هستند که خطر سقوط در این مکان ها بسیار زیاد است، شیب زیاد این مکان ها نیز عاملی بزرگ در سقوط فرد ارتفاع کار به شمار می رود، به همین جهت باید از تجهیزات حفاظتی استفاده کرد که از پرکاربرد ترین این تجهیزات می توان به طناب اشاره کرد.

ح) یکی دیگر از مکان های پرخطر، کارکردن بر روی یک مخزن یا گودالی عمیق است که جهت جلوگیری از خطرات ناشی از این مکان ها باید از تجهیزات امنیتی استفاده شود، طناب بهترین گزینه برای حفظ سلامتی فرد در این نوع مکان ها می باشد.

 

خطرات شرایط اقلیمی و آب و هوایی برای کار در ارتفاع

 

کار در ارتفاع در فصل زمستان

یکی از عوامل تاثیر گذار در کار در ارتفاع تغییر شرایط جوی و آب و هوایی است. برای مثال در فصل زمستان اگر فردی مجبور به انجام خدمات کار در ارتفاع باشد، قطعا یخ زدن داربست سبب لغزش فرد و در نتیجه منجر به سقوط وی خواهد شد.

در فصل پاییز به دلیل وزش دائمی باد که گاهی این وزش با قدرت بیشتری صورت می گیرد.

گاهی قدرت وزش باد به اندازه ای است که سبب پرتاب فرد از روی داربست به پایین ساختمان می شود.

فردی که قصد انجام کار در ارتفاع در فصل بهار را دارد باید شرایط آب و هوای این فصل را در نظر بگیرد، چرا که فصل بهاری فصلی پرباران است که این باران می توانند سبب زنگ زدگی و لیز بودن داربست ها شود.

در چنین مواقعی فرد با پا گذاشتن روی این داربست به دلیل خیس بودن داربست نمی تواند خود را کنترل کرده و در نتیجه به پایین سقوط می کند.

برای کاهش تلفات و آسیب ها در چنین شرایطی می توان از طناب برای انجام خدمات در ارتفاع استفاده کرد، چرا که طناب در مقایسه با داربست روش کاری آسان تری داشته و ایمن تر است.

رعایت اصول و مراحل ایمنی برای کار در ارتفاع

کار در ارتفاع و خدمات مربوط به آن در محیط های مختلفی صورت می گیرد که هر کدام از این محیط ها خطرات مخصوص به خود را دارند.

رعایت اصول ایمنی در هر محیطی لازم و ضروری است.

افرادی که اصول ایمنی را رعایت نمی کنند سبب آسیب دیدن خود بعد از سقوط می شوند.

در هر شرایط و محیطی که قرار است خدمات کار در ارتفاع انجام گیرد، باید در آن محیط تمامی قواعد و اصول های ایمنی کار در ارتفاع رعایت شود.

همواره رعایت مسائل و اصول ایمنی باید از طرف شرکت ها و موسسات جدی تلقی شود تا که کارکنان نیز به تبعیت از آن این اصول را رعایت کنند که به این الگوی رعایت اصول ایمنی فرهنگ ایمنی نیز گفته می شود.

موسساتی وجود دارند که علاوه بر تامین ابزارآلات و تجهیزات ایمنی، دوره های آموزشی لازم برای کارکنان خود در نظر میگیرند. انجام این قبیل اقدامات سبب افزایش کیفیت کار از سوی کارکنان و معتبر شدن موسسه می شود.

موسسه ای که به طور منظم ابزار ها و تجهیزات ایمنی کارکنان خود را کنترل می کند قطعا بازده و کارایی بالایی دارد و همچنین احتمال وقوع خطرات ناشی از انجام خدمات در این موسسه بسیار کم است.

در مطالب زیر درمورد ابزار مهم و مورد نیاز درخصوص انجام کار در ارتفاع اطلاعاتی آورده شده است.

انواع ابزارآلات و تجهیزات برای کار در ارتفاع

ابزار آلات کار در ارتفاع به دو دسته تجهیزات و ابزارآلات شخصی و جمعی تقسیم بندی می شود.
تجهیزات و ابزارآلات جمعی: این نوع تجهیزات شامل داربست، تورهای ایمنی و بالابر است که در ادامه بحث کاربرد هریک توضیح داده شده است.

داربست: برای داشتن دسترسی ثابت به سطوح مختلف کار از این ابزار استفاده می شود. برای انجام خدمات در جاهای مختلفی از سطح کار در ارتفاع از سکو های کار هوایی استفاده می شود.

بالابر: این ابزار کاربرد گسترده ای در بالا بردن افراد و برخی وسایل جهت انجام خدمات مربوط به کار در ارتفاع دارد، به عبارتی وسیله ای برای بالا بردن در روی سطح و جابه جایی در نقاط مختلف آن سطح می باشد.

تور های ایمنی: وسیله ای که در پایین محل کار در نزدیکی سطح زمین نصب می شوند. دلیل نصب این تورها جلوگیری از آسیب های جدی فرد به هنگام سقوط است، به عبارتی نوعی محافظ در برابر برخورد شخص از ارتفاع زیاد با زمین است.

تجهیزات و ابزارآلات فردی (شخصی): تجهیزات ایمنی کار در ارتفاع براساس محیط های مختلف متفاوت می باشند. به عبارتی تجهیزات ایمنی که شخص هنگام انجام کار در ارتفاع استفاده می کند در محیط ها و شرایط مختلف متفاوت است. این تجهیزات باید با هر نوع آب و هوایی سازگاری داشته باشند و فرد هنگام استفاده از این تجهیزات احساس راحتی کند.

تجهیزات باید از ایمن بودن و استاندارد بودن آن مطمئن شد.

انواع مختلف کار در ارتفاع
نکات قابل توجه و ضروری کار در ارتفاع
از آن جایی که کار در ارتفاع یکی از مشاغل بسیار سخت و پرخطر است در این قبیل مشاغل احتمال سقوط فرد از ارتفاع و آسیب وی بسیار زیاد است. لازمه فعالیت در عرصه کار در ارتفاع رعایت اصول و قواعد مربوط به آن است.

برخی از مهم ترین این اصول عبارت است از:

استفاده از تجهیزات و ابزارآلات مخصوص کار در ارتفاع در هر شرایط و مکانی لازم و ضروری است، چرا که استفاده از تجهیزات استاندارد و ایمن سبب حفظ سلامتی فرد در مقابل خطرات احتمالی می شود.

در هر مکان و شرایطی باید تمامی تدابیر ایمنی رعایت شود، همچنین قبل از اقدام به فعالیت در این زمینه لازم است تا فرد علاقه مند دوره های آموزشی را بر اساس اصول و قواعد تعیین شده بگذراند.

اما باید برخی اصول مربوط به کار در ارتفاع شفاف سازی شود تا درصد خسارات جانی به کمترین میزان خود برسد.

در ادامه این توضیحات اطلاعات بیشتر و کامل تری در زمینه رعایت اصول کار در ارتفاع نوشته شده است:

باید مسیر بالا و پایین آمدن ارتفاع کاران مسیری باز و بدون مانع باشد، به عبارتی صعب العبور نباشد.

تا جایی که امکان دارد آماده سازی برخی وسائل و لوازم و به عبارتی اکثر کارها در زمین انجام شود تا احتمال وقوع خطرات ناشی از این اوامر به حداقل خود برسد.

تجهیزات و ابزارآلات مربوطه باید از کیفیت ساخت و ایمنی بالایی برخوردار باشند.

همواره بهتر است قبل از استفاده تمامی لوازم و تجهیزات یک بار تست و بررسی شوند تا از وقوع خطرات احتمالی پیشگیری شود.

همواره قبل از شروع به کار بهتر است شرایط و محیط کاری مجددا بررسی شود، برای مثال اگر در محیط کاری قسمتی از سطوح مربوطه شکننده و ضعیف باشند، لازم است تا همه تمهیدات و مراقبت های لازم رعایت شود تا از برخورد تجهیزات و سایر اشیا به این سطوح و سقوط آنان به پایین جلوگیری شود.

برخی نکات ریز وجود دارد که رعایت و عمل به این نکات سبب حفظ جان بسیاری از افراد ارتفاع کار می شود.

یکی از مهم ترین این نکات، آماده سازی مقدمات لازم جهت نجات اضطراری یا تخلیه در صورت بروز مشکل کلی در محیط کاری است.

هنگام استفاده از نردبان برای انجام کار در ارتفاع نباید لوازم سنگینی را روی این نردبان حمل کرد، همچنین در شرایطی که امکان استفاده از نردبان یا پله برقی وجود دارد، از تلاش زیاد برای دسترسی به مناطق دورتر خودداری شود چرا که در این شرایط احتمال خطر سقوط و آسیب دیدگی جدی وجود دارد.

برای انجام کار های سبک و سریع بهتر است از نردبان یا پله های برقی استفاده کرد. از خم کردن نردبان نسبت به حالت عادی خود، خودداری شود.

ابزار هایی مثل نردبان برای قرار دادن روی سطوح شکننده و ضعیف مناسب نیستند.

لازم است تا کارکنان در ارتفاع از انجام کارهایی که در آن تخصص کافی ندارند امتناع و خودداری کنند و در زمینه هایی فعالیت داشته باشند که در دوره های مقدماتی آموزش کافی را دیده اند.

 

چگونگی محاسبه قیمت کار با طناب

معمولا در زمینه کار در ارتفاع با طناب قیمت به صورت کنترات محاسبه می شود.

برای مثال در نماشویی هرچقدر میزان آلودگی و کثیفی سطوح نمای ساختمان بیشتر باشد به مراتب هزینه شست و شو بیشتر خواهد بود.

مطلب پیشنهادی ما  نماشویی در مازندران - قیمت شستشوی نما مازندران - ساری امل بابل چالوس نوشهر تنکابن

در برخی موارد هم بر اساس متراژ کاری قیمت محاسبه می شود.

کسانی که برای انجام خدمات مربوط به نمای ساختمان از ارتفاع کاران کمک می گیرند توصیه می شود به صورت تلفنی و غیر حضوری درخواست قیمت کاری نکنند.

بهتر است کارفرما از نزدیک محل را مشاهده کرده و سپس همه مسائل را برای مشتری توضیح داده و سپس در مورد قیمت کاری تصمیم گیری شود.

 

آموزش چگونگی کار در ارتفاع

طبق گفته های قبلی، افرادی که علاقه مند به فعالیت در زمینه کار در ارتفاع هستند، لازم است تا دوره های مقدماتی را پشت سر گذاشته و با اصول و قواعد ایمنی به صورت کامل آشنا شوند.

آموزش کار با طناب در ارتفاع، افراد را با مسائل و قواعد زیر آشنا می کند:

در این دوره های آموزشی علاوه بر یاد گرفتن چگونگی کار با طناب و شیوه کنترل خود روی آن، نکاتی در مورد چگونگی استفاده از تجهیزات و ابزارآلات به فرد اموزش داده می شود.

همچنین افراد یاد می گیرند که در چه شرایط و مواقعی چه حرکاتی را روی طناب انجام دهند تا از بروز خطرات احتمالی در امان باشند.

اگر فردی این دوره را به خوبی بگذراند دیگر هیچ گونه مشکلی در چگونگی کنترل طناب و استفاده از تجهیزات نخواهد داشت.

در صورت یادگیری مهارت های لازم فرد می تواند به صورت پله پله به عبارتی گام به گام همراه کار فرمای خود در ارتفاع کار کند.

علاوه بر آموزش های گفته شده در بالا، افرادی که قصد فعالیت در بخش شست و شوی نمای ساختمان دارند باید دوره های آموزشی مربوط به این رشته را به صورت کامل بگذرانند. بعد از گذراندن این دوره از فرد ارتفاع کار آزمونی جهت سنجش میزان اطلاعات و دانش وی گرفته می شود.

بعد از قبولی ارتفاع کار در این آزمون، موسسه آموزشی برای فرد جواز معتبری صادر کرده و فرد ارتفاع کار می تواند جهت استخدام شدن اقدام کند.

یکی از کار های سخت و دشوار در کار در ارتفاع داشتن مهارت بند بازی است.

فقط افرادی که دوره های مخصوص این رشته را گذرانده اند می توانند این مهارت را داشته باشند.

یکی از دلایل پردرآمد بودن شغل کار در ارتفاع گزینش سخت و پرخطر بودن این کار است که کم تر کسی سراغ این گونه کار ها می رود مگر این که از روی علاقه و اشتیاق باشد.

بیمه برای کار در ارتفاع

بیمه یکی از قوانین اصلی در شغل کار در ارتفاع است که فرد ارتفاع کار حتما باید از اولین روز کاری آن را داشته باشد.

کار فرما موظف است در اسرع وقت برای تکمیل مراحل بیمه کارکنان خود اقدام کند، زیرا درصورت عدم رعایت مسائل ایمنی ممکن است افراد دچار حادثه شده و آسیب جدی ببینند.

اگر کار در ارتفاع با طناب انجام شود خطرات ناشی از آن بسیار کم تر خواهد بود.

فردی که قصد فعالیت در کار در ارتفاع دارد باید با ریسک های این کار آشنایی کافی را داشته باشد.

در ادامه در مورد این قبیل ریسک ها توضیحاتی داده شده است.

خطرات کار در ارتفاع

مدیریت کردن انواع ریسک

فردی که به نوعی قصد فعالیت در زمینه کار در ارتفاع دارد ابتدا باید خطرات آن را شناسایی کرده و با ریسک های موجود در این کار آشنا شود.

در صورت کسب اطلاعات کافی در این دو زمینه می تواند راه های حفاظت از خود را دانسته و از وقوع خطرات احتمالی پیشگیری کند.

با دانستن و رعایت این موارد دیگر شغل کار در ارتفاع خطری نخواهد داشت.

استفاده از تجهیزات استاندارد و ایمن می تواند یک راهکار مهم در دفع خطرات این شغل باشد.

هنگام استفاده از تجهیزات باید تمامی اصول و نکات ایمنی رعایت شود تا تجهیزات دچار آسیب نشوند.

برای جلوگیری از بروز خطرات ناشی از خرابی تجهیزات باید بلافاصله بعد از آسیب دستگاه، کار متوقف شود.

بازار کار مشاغل کار در ارتفاع

افراد زیادی هستند که علاقه به فعالیت در این زمینه کاری دارند.

افرادی که دوره های آموزشی این شغل را به صورت کامل و با رتبه عالی گذرانده اند به نوعی خبره در این کار محسوب می شوند.

بسیاری از موسسه ها و شرکت ها نیز سعی دارند این قبیل افراد را استخدام کنند، چرا که با استخدام چنین افرادی کیفیت کار موسسات بالا رفته و در نتیجه بازار کار خوبی خواهند داشت.

یکی دیگر از دلایل معتبر بودن برخی موسسات کار در ارتفاع استفاده از تجهیزات و ابزارهای ایمن و با کیفیت است.

مزایا و ویژگی های استفاده از طناب در کار در ارتفاع

همواره بعد از گذشت چند سال در ظاهر ساختمان (نمای ساختمان) تغییراتی به وجود می آید. مواد و مصالح نمای ساختمان ها در اثر تغییر شرایط آب و هوایی دچار تغییرات و همچنین خرابی هایی می شود که تنها راه حل خرابی ها کمک گرفتن از ارتفاع کاران است.

در چنین مواردی خود ارتفاع کاران هم طناب را به عنوان بهترین و کم خطرترین وسیله برای انجام کار در ارتفاع می دانند.

فردی که قواعد چگونگی کار با طناب و همچنین با مسائل ایمنی آن آشنایی لازم را دارد راپل نامیده می شود.

طناب وسیله ای است که علاوه بر ایمنی بالا نسبت به داربست و سایر تجهیزات، از راحتی زیادی برخوردار است چرا که وقتی ارتفاع کار در ارتفاع روی طناب کار می کند از سرعت عمل بیشتر و امنیت بیشتری برخوردار است.

طناب ابزاری پرکاربرد است که به هنگام استفاده و به کارگیری آن فرد ارتفاع کار احساس امنیت و راحتی می کند.

تحقیقات نشان داده است که افرادی که از طناب برای کار در ارتفاع استفاده می کنند کمتر در معرض خطر سقوط قرار می گیرند.

طناب در مقایسه با داربست فضای بسیار کمی را اشغال کرده و سرعت حرکت و انتقال بر روی آن بسیار بیشتر از سرعت حرکت در روی داربست است.

در نتیجه چون سرعت عمل کار در هنگام استفاده از طناب بیشتر است پس تجهیزات کمتری استفاده می شود و همچنین در زمان کمتری کار تمام می شود که این به معنای کم تر بودن هزینه ی کار در مقایسه با استفاده از داربست می باشد.

یکی دیگر از مزایای عمده استفاده از طناب این است که در مکان های شلوغ و پر رفت و آمد که امکان استفاده از داربست وجود ندارد طناب می تواند بهترین و سریع ترین راه برای انجام کار در ارتفاع باشد.

در این شرایط راپل کار می تواند به راحتی به همه قسمت های نما دسترسی داشته باشد در حالی که اگر از طریق داربست به انجام این کار اقدام می کرد محدودیت هایی را در بر داشت که هم سبب کاهش سرعت عمل و هم باعث بروز خطرات جبران ناپذیری می شد.

انواع کار در ارتفاع و تعرفه های آن

زمانی که فردی با موسسه کار در ارتفاع جهت انجام خدمات آن تماس می گیرد معمولا این موسسات تعرفه های خود را در شبکه های اجتماعی یا در واتساپ ارسال می کنند.

در این شرایط تعرفه ها و قیمت های کار در ارتفاع در تهران مد نظر همه این موسسات می باشد.

بی شک چون کار در ارتفاع یک کار پرخطر است و به گونه ای با جان انسان سر و کار دارد به همین دلیل تعرفه ها کمی بالاتر است.

یکی دیگر از دلایل بالا بودن تعرفه استفاده از ابزارآلاتی است که تعداد محدودی داشته و همچنین از ارزش بالایی برخوردار اند.

در ادامه تعریف تعرفه ها، درمورد ابزار ها و شرایطی که شامل تعرفه می شوند مطالبی جمع آوری شده است.

پیچ: پیچ یکی از قطعات ابزاری است که از آن استفاده زیادی در کار در ارتفاع می شود. پیچ یک پین کوچک از جنس فلز است که شکل مارپیچی داشته و نوک آن تیز است.

پیچ جهت اتصال قطعات مختلف به یکدیگر به کار می رود، اما برای محکم کردن پیچ ها و همچنین چرخاندن آن ها نیاز به ابزار آلاتی است که که این ابزارآلات خود در تعرفه و قیمت تاثیر زیادی دارد.

رولپلاک: پیچ رولپلاک یعنی چفت شدن پیچ در داخل رولپلاک جهت محکم تر نگه داشتن قطعات روی یکدیگر.

رولپلاک یک جسم استوانه ای کوچکی است که اغلب از جنس پلاستیک یا فلز است.

رولپلاک در بنر ها و تابلو هایی که روی ساختمان ها نصب می شوند استفاده می شود.

تعرفه و قیمت رولپلاک توسط موسسه ای که قرار است کار در ارتفاع انجام دهد تعیین می شود.

چگونگی تعیین تعرفه برای بنرهای تبلیغاتی و تابلوها

برای نصب تابلو و بنر تبلیغاتی روی یک ساختمان باید اول مالک ساختمان رضایت بدهد. برای نصب تابلو و بنر روی ساختمان هم از طناب و هم از داربست فلزی می توان استفاده کرد.

اگر فردی قصد دارد که با روش راپل این کار انجام شود، باید حتما افراد حرفه ای را برای انجام این کار دعوت کند.

یکی از روش های متعدد در نصب تابلو ها و بنر ها، استفاده از پیچ های مجهز به پیچ رولپلاک است که امکان قرار گرفتن در داخل سازه ساختمان را دارند.

روش پیچ رولپلاک روشی مطمئن جهت نگهداری تابلو ها و بنر ها روی نمای ساختمان است.

نصب بنر در ارتفاع

چگونگی تعیین تعرفه برای جوشکاری در ارتفاع

جوشکاری یکی از مشاغل پرخطر است.

چشم فرد جوشکار هنگام جوشکاری بیشتر در معرض خطر و آسیب قرار می گیرد.

شغل جوشکاری در ارتفاع شغلی به مراتب سخت تر و پرخطر تر از شغل جوشکاری می باشد.

در شغل جوشکاری در ارتفاع علاوه بر خطر آسیب چشم خطر های دیگری وجود دارد که از جمله این خطرات مربوط به سقوط شخص از ارتفاع است.

فردی که با خطرات جوشکاری در ارتفاع آشنایی دارد می تواند جوشکاری را بدون ایجاد حادثه به اتمام برساند، چنین کاری نیازمند یک شخص مجرب و حرفه ای است که علاوه بر آشنایی با خطرات جوشکاری در ارتفاع، لازم است تا مهارت هایی همچون توانایی کنترل بدن، تمرکز زیاد و همچنین داشتن تجربه کاری کافی در این زمینه است.

در نتیجه تعرفه و قیمت جوشکاری در ارتفاع به دلیل حساسیت زیاد کمی گران تر است.

تعرفه و قیمت شست و شوی شیشه های ساختمان

برخی از ساختمان های مرتفع نمای شیشه ای دارند که به دلیل حساسیت بالای این شیشه ها باید در فواصل زمانی کوتاه شست و شو شوند.

برای انجام این کار نیاز به همکاری موسسه های مختلف کار در ارتفاع می باشد که درصورت نیاز، انجام خدمات شست و شوی شیشه ها توسط کارکنان مجرب و حرفه ای این موسسه ها در اسرع وقت و بدون هیچ گونه نگرانی انجام می شود.

تعرفه و قیمت شست و شوی شیشه ها بر اساس میزان آلودگی و کثیفی و همچنین متراژ، توسط موسسه کار در ارتفاع تعیین می شود.

در چنین رشته هایی به دلیل حساسیت بالای شیشه در برابر ضربه و احتمال شکستن شیشه لازم است تا کارکنان کار در ارتفاع تمامی نکات ایمنی را رعایت کنند.

یکی دیگر از لوازم و وسایل پرکاربرد در شغل کار در ارتفاع نردبان است.

از نردبان در شرایطی می توان استفاده کرد که میزان ارتفاع از سطح زمین نسبتا کم است.

استفاده از نردبان نکات و قواعدی دارد که در صورت عدم رعایت این نکات و قواعد ممکن است فرد دچار حادثه شود.

یکی از این نکات و قواعد این است که از حرکت سریع روی نردبان باید خودداری کرد زیرا در صورت محکم نبودن جای دوپایه ممکن است با حرکت سریع فرد این پایه ها جابه جا شده و در نتیجه سبب سقوط فرد می شود.

نکاتی در مورد کار در ارتفاع با نردبان

واحد یا شرکتی که که می خواهد پروژه کار در ارتفاع با نردبان را در محلی شروع کند باید 24 ساعت قبل از استارت پروژه مجوز این شرکت صادر شود.

به عبارتی باید شرکت برای کسب مجوز مشخصات و اطلاعات دقیق محل کار و کارکنان خود را مشخص کند که در ادامه در مورد چگونگی ارائه این مشخصات اطلاعاتی آورده شده است.

مطلب پیشنهادی ما  نقاشی نمای ساختمان با طناب بدون داربست در رشت و گیلان - رنگ امیزی نما در رشت و گیلان

شرکت کار در ارتفاع با نردبان باید به صورت کامل و جامع مکان و موقعیت محل کار را مشخص کند.

ساعت و تاریخ دقیق استارت پروژه توسط این شرکت باید اعلام شود.

مدت زمان انجام پروژه باید توسط این شرکت به طور دقیق مشخص و اعلام شود.

این شرکت باید لیست تمامی کارکنان خود را مشخص کرده و اعلام کند.

شرکت کار در ارتفاع باید لیست تمامی تجهیزات و ابزارآلات مورد استفاده در پروژه را ارائه دهد.

این موسسه باید همواره با یک ناظر ایمنی همکاری و مشارکت کند، چرا که ناظر ایمنی می تواند تمامی توصیه های پیشگیرانه و اصلاحی را در زمان مناسب ارائه دهد.

در صورتی که ناظر ایمنی قصد انجام اصلاحاتی را داشت باید مجری کار همکاری لازم با او را داشته باشد.

در شرایطی مجوز کار صادر می شود که اصلاحیه ها و موارد ایمنی ناظر عملی شود.

ناظر ایمنی در زمان استارت پروژه باید در محل پروژه حضور داشته باشد.

شروع و استارت عملیات باید دقیقا مطابق با زمان شروع به کار نوشته شده در مجوز باشد.

کار در ارتفاع با نردبان

نکاتی که باید در انجام کار در ارتفاع رعایت شود چیست؟

در حقیقت مجوز کار در ارتفاع زمانی صادر می شود که تمامی نکات و موارد ایمنی و سلامتی توسط این موسسه رعایت شود.

در این جا هدف جلوگیری از خسارات و تلفات جانی و مالی در انجام کار در ارتفاع است. افرادی که در زمینه کار در ارتفاع فعالیت دارند برای کسب مجوز باید تمامی شرایط و ضوابط ایمنی را رعایت کنند.

رعایت تمامی این ضوابط و شرایط چه توسط شرکت و چه توسط کارکنان سبب افزایش تعهد شرکت و کارکنان نسبت به هم می شود.

در صورتی که محل پروژه پرخطر باشد باید مجوز ایمنی قبل از انجام این پروژه صادر شود.

همان طور که در مطالب قبل گفته شد شغل کار در ارتفاع شغلی پرخطر است و صدور مجوز ایمنی مختص کارکنان آن می باشد.

در چنین مشاغلی به دلیل حفظ جان کارکنان حتما باید مجوز ایمنی صادر شود، در غیر این صورت هیچ تضمینی برای حفظ جان این افراد وجود ندارد.

ممکن است در محل انجام پروژه که قبلا ایمن سازی شده است، قبل از پایان پروژه تغییراتی به وجود آمده باشد. در این صورت کارفرما برای این شرایط جدید باید به دریافت مجوز جدید اقدام کرده و تا زمان صدور مجوز لازم است که کار را متوقف کند.

بعد از اتمام کار در ارتفاع باید ناظر در چک لیست خود مجوز پایان کار را ثبت کند و در صورت نیاز یک سری موراد احتیاطی باید آن ها را به طور کامل و واضح ذکر کرده و به مسئول شرکت خود تحویل دهد.

شرایط و ضوابط چگونگی استفاده از تجهیزات کار در ارتفاع

تمامی پرسنل ها و کارکنان شرکت کار در ارتفاع باید از وسایل و تجهیزاتی که در اختیارشان قرار داده شده به طور صحیح استفاده کنند و بعد اتمام کار در ارتفاع باید بدون هیچ گونه عیب و ایرادی این تجهیزات را تحویل دهند.

با توجه به این که تمامی این تجهیزات کم یاب و گران قیمت هستند در صورتی که این تجهیزات دچار حادثه شود تمامی کارکنان و حتی مسئول و ناظر نیز در قبال این مسئله باید به یک اندازه غرامت و جریمه بپردازند.

در صورتی که برای هریک از تجهیزات مشکلی پیش آمد باید هرچه سریع تر کارکنان این مشکل را به واحد ایمنی گزارش دهند، زیرا اگر با وجود مشکل فنی در ابزار باز هم از آن استفاده شود ممکن است خطرات زیادی جان کارکنان را تهدید کند.

دقت ساخت تمامی تجهیزات کار در ارتفاع بسیار بالا است و با توجه به حساسیت بالای این
این تجهیزات، هنگام استفاده از این تجهیزات باید اصول و نکات ایمنی به طورت کامل رعایت شود.

در صورت مشاهده عدم رعایت اصول و قواعد ایمنی توسط هریک از کار کنان باید سریعا کار متوقف شده و به واحد ایمنی گزارش داده شود.

مشخصات دقیق تمامی پرسنل و کارکنان باید به طور دقیق لیست شده و از هریک جهت اخذ مجوز امضا گرفته شود.

در صورت مشاهده هر گونه نواقص اطلاعاتی حتی درمورد مشخصات یک کارگر مجوز ایمنی صادر نخواهد شد.

طبق شرایط و ضوابط، مجوز ایمنی زمانی صادر می شود که تمامی نکات و قواعد ایمنی توسط ناظر بررسی و اعمال شود.

رعایت اصول و نکات ایمنی شرط اول تمامی موسسات کار در ارتفاع است.

تفسیر مقررات و اساسنامه کار در ارتفاع

در این قسمت مطالبی به صورت مختصر و مفید در زمینه ی قوانین و آیین نامه عمومی (اساسنامه) برای شغل کار در ارتفاع ارائه شده است.

همچنین تمامی مفاد قوانین نیز به صورت جداگانه شرح داده شده است.

ماده1) یکی از قوانین مهم و شاخص آیین نامه عمومی کار در ارتفاع این است که کارفرما باید قبل از هر اقدامی اول شرایط محیطی کار و همچنین موارد ایمنی را به طور کامل بررسی کند.

ماده2) اگر در پروژه ای ارتفاع و فاصله انجام کار از سطح زمین بیش از 2.1 متر باشد، کارفرما موظف است تمامی تجهیزات و ابزارآلات ایمنی مورد نیاز را برای افراد ارتفاع کار فراهم کند.

ماده3) وجود مشخصات فنی در هر ابزار و تجهیزاتی ضروری است و کارفرما باید تجهیزاتی را تهیه کند که دارای مشخصات فنی باشند.

محل نصب تجهیزات توسط کارفرما باید در مکانی باشد که همه ارتفاع کاران در هر شرایطی به این تجهیزات دسترسی سریع و آسانی داشته باشند.

ماده4) در صورت بروز هر گونه مشکل و نقصی در حین انجام خدمات پروژه نظیر خرابی دستگاه یا سازه باید کار توسط کارفرما متوقف شود، البته ممکن است گاهی شرایط جوی یا محیطی نامساعد شود که در چنین شرایطی باید پروژه توسط کار فرما متوقف و تعطیل شود.

ماده5) تولید کنندگان و وارد کنندگان تجهیزات کار در ارتفاع موظف به رعایت تمامی ضوابط و نکات ایمنی در ساخت و عرضه این تجهیزات می باشند.

ماده6) همه تجهیزات و ابزارآلات کار در ارتفاع مانند طناب، نردبان و داربست قبل از استارت پروژه باید توسط کارکنان بررسی شده و درصورت داشتن هرگونه مشکل و نواقصی به کارفرما یا مسئول حاضر در محل کار گزارش داده شود.

ماده7) از برچسب های نشان دهنده خرابی دستگاه زمانی استفاده می شود که ناظر یا کارفرما بعد از بررسی دستگاه به این نتیجه رسیده باشد.

زمانی که دستگاهی دچار نواقصی است باید کارفرما بعد از برچسب زدن روی آن به همه کارکنان تذکر دهد که نباید از این وسیله استفاده شود.

ماده8) تمامی موسسه ها وشرکت های تولید کننده تجهیزات کار در ارتفاع باید اصول ایمنی و فنی مانند چگونگی نصب و راه اندازی وسیله را باید روی آن به صورت برچسب درج کنند. تمامی کارکنان و موسسات کار در ارتفاع قبل از استفاده این تجهیزات باید برچسب روی آن را به طور کامل و دقیق مطالعه کرده و سپس عمل کنند.

ماده9) همه ابزارآلات و تجهیزات توسط یک شخص متخصص و کاملا آشنا با این تجهیزات به صورت دوره ای و منظم باید مورد بررسی قرار گیرند تا از احتمال بروز هرگونه خطر و حادثه پیشگیری شود.

در صورت خرابی یا نواقصی در تجهیزات باید به کارفرما اطلاع داده شود.

ماده10) تمامی کارکنان موسسه کار در ارتفاع باید دارای گواهی نامه مهارت از مراکز آموزشی فنی و حرفه ای بوده و همچنین آموزش های لازم و مهارت های کافی برای کار در ارتفاع را داشته باشند.

ماه11) رعایت تمامی اصول و نکات ایمنی در همه تجهیزات و ابزارآلات و همچنین شرایط کاری مانند حمل و نقل، نصب و جمع آوری دستگاه ها لازم و ضروری است تا از بروز هرگونه حادثه و خطر احتمالی پیشگیری شود. از پرتاب کردن یا رها کردن ابزارآلات و تجهیزات باید خودداری شود.

ماده12) در خرید تجهیزات و ابزارآلات کار در ارتفاع حتما باید به کیفیت ساخت آن ها توجه شود، زیرا اگر تجهیزات از کیفیت ساخت بالایی برخوردار باشند آن گاه در برابر ساییدگی، حرارت، و مواد خورنده مقاوم خواهد بود.

ماده13) در مکان هایی که دارای سطح شیبدار هستند باید تمامی لوازم و تجهیزات مورد نیاز جهت جلوگیری از سقوط ارتفاع کاران قرار داده شود. معمولا تورهای حفاظتی بهترین وسیله جهت حفظ جان ارتفاع کاران از سقوط می باشد.

ماده14) تمامی ارتفاع کاران باید یک وسیله ارتباطی بی سیم با ناظر خود داشته باشند که در صورت مشکل یا مسئله ای بتوانند در کم ترین زمان با کارفرما در میان بگذارند.

این وسایل ارتباطی بی سیم باید توسط کارفرما برای تمامی کارکنان تهیه شود.

ماده15) شغل کار در ارتفاع زیرشاخه های زیادی دارد که باید در هر یک از این زیرشاخه ها لوازم ایمنی همچون کلاه و لباس و کفش توسط کارفرما برای کارکنان تهیه شود.

ماده16) کمربند ایمنی در هنگام کار در ارتفاع نباید مورد استفاده قرار گیرد مگر این که از آن به عنوان محدود کننده استفاده شود. در شرایطی که خطر سقوط فرد ارتفاع کار از ارتفاع بسیار زیاد است باید از کمربند ایمنی جهت محدود کردن و جلوگیری از سقوط فرد استفاده شود.

اشاره به برخی از مهم ترین موارد و مفاد آیین نامه عمومی مربوط به جایگاه کار

ماده49) تمامی جایگاه های کاری باید دارای راه های دسترسی ایمن و محل استقرار بوده و تمامی این موارد باید با استاندارد های معتبر مطابقت داشته باشند.

ماده51) نوع پروژه و کار در عرض کار تاثیر زیادی داشته و باید همواره بیش از 60 سانتی متر باشد.

ماده53) برای جلوگیری از خطر سقوط ارتفاع کاران فاصله جایگاه کار با دیوار باید کمتر 45 سانتی متر باشد، همچنین اگر شرایط کاری به گونه ای است که ارتفاع کار مجبور به کار کردن در حالت نشسته است باید این فاصله بیشتر از 45 سانتی متر نباشد.

ماده54) یکی دیگر از عوامل پرخطر در زمینه سقوط ارتفاع کاران وجود حفره ها و دست انداز ها در جایگاه های کاری است. برای جلوگیری از سقوط ارتفاع کاران باید جایگاه ها در لبه خارجی خود دارای سرپوش حفاظتی و فاقد حفره و دست انداز باشند.

ماده56) گاهی برای انجام خدمات لازم است تا ارتفاع کار از تیر ها به عنوان اتصال و تکیه گاه استفاده کند، که این تیر ها باید مستحکم و مقاوم باشند تا ارتفاع کار بتواند بدون هیچ خطری از آن ها استفاده کند.

ماده57) برای جلوگیری از لغزش و سقوط ارتفاع کار به نوک تیر ها، باید در انتهای این تیر ها محافظی به عنوان مسدود کننده نصب شود.

ماده58) درمورد چگونگی استفاده از طناب و نحوه آویزان شدن از آن نکات و اصولی در زیر ارائه شده است که رعایت این نکات و اصول ضروری است.

الف) برای کاهش خطرات آسیب و سقوط ارتفاع کاران هنگام استفاده از طناب باید ضریب اطمینان این طناب های رشته ای و فیبری حدود 10 و همچنین ضریب اطمینان سیم های فولادی باید حدود 6 باشد.

ب) دور های باقی مانده روی قرقره طناب ها نباید کم تر از 2 دور باشد، همچنین همواره باید فاصله بین طناب ها حدود 5.3 متر باشد.

ماده59) رعایت فاصله استاندارد بین جایگاه کار و سازه سبب عدم برخورد این دو به یکدیگر می شود.
ماده62) درصورتی که جایگاه کار آویزان از نوع ساخت دستی باشد، جهت جلوگیری از خطرات سقوط باید بیش از 2 نفر روی این جایگاه کار نکند.

ماده63) یکی از قابلیت های جایگاه کار آویزان امکان جابه جایی و حرکت آن است که برای انجام این کار باید از کلید های قطع و وصل استفاده شود. نحوه کار با کلید های قطع و وصل جایگاه آویزان به این صورت است که برای حرکت جایگاه به سمت مورد نظر باید از کلید وصل استفاده و برای متوقف کردن آن باید از کلید قطع استفاده شود.

ماده65) جایگاه دیوارکوب باید از جنسی مقاوم و مستحکم برخوردار باشد. در اکثر مواقع جایگاه دیوارکوب دارای جنس فلزی مقاوم می باشد. عرض جایگاه دیوارکوب حدود 75 سانتی متر است که براساس این عرض مقدار وزنی که به قسمت جلویی جایگاه وارد می شود وزنی حدود 175 کیلوگرم می باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

09125846430